خیلی از ما از کامپیوتر استفاده میکنیم و تقریبا همه ما وقتی سیستم رو تحویل میگیریم روی اون بسته آفیس رو داریم و باز هم بسیاری از ما از بسته آفیس نهایتا با ورد Word آشنایی داریم و از اون برای تایپ استفاده میکنیم . ولی با بقیه نرم افزار های بسته آفیس آشنایی نداریم . شاید اگر دانشجو باشیم کمی درباره برنامه ارائه پاورپوینت هم اطلاعات داشته باشیم .ساخت فایل اکسل برای حسابداری فروشگاه

ساخت فایل اکسل برای حسابداری فروشگاه

ساخت فایل اکسل برای حسابداری فروشگاه

در این مقاله سعی میکنیم قسمت های مختلف نرم افزار صفحه گسترده اکسل رو به صورت پروژه ایو کاربردی بهتون آموزش بدیم . توی این سری مقالات کار با قسمت محاسبات – نمودارها – انتقال مانده – قفل کردن یا فریز کردن و باقی جزئیات پر کاربرد آموزش داده میشه .

ما در این آموزش ها از بسته ۲۰۱۶ آفیس استفاده میکنیمو سعی میکنیم واضح و خلاصه تمام مطالب رو با عکس بیان کنیم . برای شروع کار از هر راهی که بلدین یه فایل اکسل با نام امسال (۱۳۹۷ ) ایجاد کنین تو هر جایی که دوست دارین . اگر بلد نیستین فایل ایجاد کنین این آموزش ما رو دنبال کنین ( ایجاد و ذخیره فایل در اکسل ).

در قسمت اول فایل رو ساختیم و جهت و فونت فارسی رو تنظیم کردیم و ستون ها رو ساختیم . حالا میخوایم فرمول نویسی کنیم.

 

تکثیر شیت ها

حالا کار شیت فروردین تموم شده . اگر چیز دیگه ای نیاز نداریم میتونیم از این شیت کپی بگیریم. با این کار بدون زحمت میتونیم شیت ماه های دیگه رو هم بسازیم . برای اینکار روی نام شیت کلیک راست کنین و گزینه Move or Copy رو انتخاب کنید . در پنجره ای که باز میشه روی Move to End  کلیک کنید تا شیت جدید ترتیب شیت هاتون رو بهم نریزه و در آخر لیست ایجاد بشه . تیک گزینه Create a Copy رو هم بذارید تا از این شیتتون یک کپی ایجاد کنه و درواقع شیتتون رو تکثیر کنه.

 

حالا با دوبار کلیک روی نام شیت جدید نام اون رو اصلاح کنین مثلا میتونین اردیبهشت بذارین یا اصلا میتونین مثل ما شماره ماه ها رو به جای نامشون بنویسین.

 

 

 

گزارش سالیانه و نمودارها

حالا تمام ماه های سال رو داریم . باید یک گزارش جامع و کامل بتونیم به مدیریت فروشگاه ( یا خودمون ) ارائه بدیم تا بهتر بتونین برنامه ریزی کنن.

  • اول با کلیک روی بعلاوه پایین صفحه کنار نام شیت ها یه شیت جدید ایجاد کنین . با دوبار کلیک روی اون اسمش رو تغییر بدین مثلا  all یا ۹۷  یا هر چیز دیگه ای که راحتین بذارین . اگر در جایی بین شیت ها ایجاد شده بعد از تغییر نام و تایید ( Enter یا کلیک روی شیت ) میتونین با درگ کردن در هر قسمتی بین شیت ها یا در ابتدا ( پیشنهاد ما در ابتداست ) اون رو قرار بدین .
  • حالا تنظیماتی رو که در بخش اول گفته بودیم برای فونت و … روی این شیت هم انجام بدین.
  • حالا باید عناوین هر ستون و سطر رو وارد کنیم . ستون ها یکی نام ماه  سه تا ورودی ( فروش – خدمات – مجموع ) و سه تا خروجی ( خرید – هزینه – مجموع ) و یکی اختلاف و یکی سود تقریبی . این عناوین رو وارد کنید . دقت کنید که از سطر ششم وارد کنین تا عناوین مجموع کل و … هم بالای این جدول قرار بگیره. بعد از اتمام چیزی شبیه به این شکل داریم.

 

  • حالا میخوایم هر کدوم از سلول های این شیت گزارش کلی رو به سلول مربوطه به ماه و سلول مورد نظر وصل کنیم. کار سختی نیست. روی سلول مورد نظر ( مثلا فروردین فروش که میشه سلول C8 ) کلیک کنید.  علامت = رو تایپ کنید . حالا با ماوس روی شیت ۱ یا فروردین کلیک کنید و بعد روی سلولی که گزارش مجموع فروش ماه رو داره کلیک کنید و بعد دکمه Enter رو بزنید . با اینکار هر مقداری که در سلول فروردین باشه به این خانه منتقل میشه .
  • برای تمام سلول های این جدول میتونین همین کار رو دونه دونه انجام بدین که یکم وقت گیره . راه ساده ترش اینه که از دستور ثبت شده کپی بکیرین ( با انتخاب سلول و کشیدن مربع زیر سلول انتخاب شده بروی باقی سلول ها ) و بعد تغییرات مورد نیاز رو اعمال کنین.
  • خوب خودتون میدونین که جمع های مورد نیاز این جدول رو در بالا چجوری باید وارد کنین  !!! ( راهنمایی : با کمک زیگما و کلیک )

حالا جدولمون هم کامل شد. فقط مونده نمودارامون . ما در آموزش بعدی رسم نمودار رو هم براتون میگیم و وارد کردن اطلاعات رو . نمودار های بیشتر مورد نیازتون رو خودتون با همین راهنمای میتونین طراحی کنین .

این سه مرحله رو به صورت فیلم براتون میذاریم. امیدوارم که استفاده کنین .

 

 

 

جاهایی که متوجه کد ها نشدین بهتره که فیلم رو متوقف کنید و کد ها رو یاد داشت کنید . بیشتر کد ها جمع و تقسیم  و یا آدرس سلولی هستند که مقادیر رو دارند . فقط اون قسمتی که داریم کد ها رو برای شیت های دیگه کپی میکنیم در کنار نام و شماره سلول یه علامت دلار $ گذاشتیم . این به این خاطه که با گذاشتن دلار  کنار نام حرف و عدد اسم هر سلول با کشیدن فرمول فرمول اون قسمت تغییر نکنه. همونطور که در فیلم می بینین بدون $ مقادیر جابجا شده و مقدار غلطی رو نشون میدهند ( خطای value ) ولی با استفاده از دلار این خطا رخ نمیده .

مورد بعدی عددی که در قسمت بالای صفحه برای درصد سود خدمات و فروش در نظر گرفتیم بستگی به کار شما داره . ما برای خدماتمون موادی که استفاده میکنیم و الکتریسیته رو ۱۵ درصد در نظر گرفتیم پس ۸۵ درصد مبالغ دریافتی بابت خدماتمون رو سود در نظر میگیریم . و درصدی که روی قیمت فروش میکشیم رو ۱۵ درصد گرفتیم پس جلوی درصد سود فروش نوشتیم ۱۵ . شما اگر خدماتتون هزینه کمتری  داره میتونین ۱۰۰ یا ۹۰ یا هر درصد دیگه ایوارد کنین و یا اگر برای فروشتون درصد بیشتری میگیرین میتونین ۲۰ یا ۳۵ یا ۵۰ یا عددی بالاتر وارد کنین . هیچ مشکلی بوجود نمیاد.

سال های بعد

برای سال های بعد فقط کافیه که از این فایل یک کپی بگیرین و نامش رو عوض کنین . اگر حوصله پاک کردن سلول های مورد نیاز رو برای سال بعد ندارین، همین حالا که فایلتون خالیه یک کپی ازش بگیرین و مثلا اسمش رو بذارین خام و برای سال های بعد از این فایل کپی گرفته و اسمش رو بذارین فروش ۹۸ و یا sell 99 یا هر چیزی که خودتون راحت ترین.

 

در قسمت بعدی آموزش ورود اطلاعات و نحوه استفاده از این فایل رو هم براتون میذاریم تا آموزش اکسل حسابداریمون تموم بشه .

عضو کانال تلگرام ما شوید : @rayanety

به وب سایت های دیگر ما هم سر بزنید :

نجو - خدمات گسترده کامپیوتری و اینترنتی و تهیه سفارشات مختلف شما

استاو - سیستم تکمیل آموزش آنلاین برای آموزش سریعتر و بهتر

ارسال دیدگاه